1901, Denizli – 12 Şubat 1974, Ankara, Türk ressam.
Yaşamı
Kumuk kökenli, büyük babası Vezirhan Bayarslanoğlu Dağıstandan bir muhaciri oldu. 1917 yılında Denizli Lisesi’ni bitirmesinin ardından 1922’de Çemberlitaş Ruhi Arel ve İbrahim Çallı Atölyelerini takip etti. 1924 yılında İzmir Öğretmen Okulu’na başladı, oradan İstanbul Öğretmen Okulu’na geçti. 1930 yılında burs kazanarak Paris’e gitmiş ve Academie Julian’da resim eğitimi almıştır. Elderoğlu, bu süreçte Albert Laurens ve Andre Lhote’un atölyelerinde çalışmıştır. 1932’de Türkiye’ye dönmesinin ardından İzmir Öğretmen Okulu’na resim öğretmeni olarak atanan Elderoğlu, ilerleyen yıllarda öğretmenliğe paralel olarak sanatsal faaliyetlerini de sürdürmüştür. 1954’te emekli olarak Ankara’ya yerleşti. Ulusal ve uluslararası, kişisel sergi gerçekleştiren ve karma sergilere katılan sanatçı, 1963 yılında gerçekleştirilen São Paolo Bienalinde Şeref Ödülü’ne, 1966 yılında gerçekleştirilen Tahran Bienali’nde İmparatorluk Büyük Ödülü’ne, 1975 yılında Devlet Resim ve Heykel Sergisi Başarı Ödülü’ne layık görülmüştür.
Sanatı
“ | Benim sanatım, resim sanatının soyutluğunu sağlamak amacında, müzikteki seslerin fonksiyonuna göre uygulanması karşılığı, renk, biçim, açık-koyu ve yarım koyuluk gibi plastik elemanların etkenlik görevine dayatılmış ve böylece oluşmuştur. Resimlerim neden ve konu aramaya kapılmadan gözle dinlemeye göredir. Problem konudan sıyrılmak, konusuz plastik bir müzikalite yaratmak… Şöyle de denilebilir: Amaç bir kaos yaratmaktır. Buysa resmin elemanlarını bu yönde yeniden örgütlemek, onlara etkin görevler vermek, ya da görevlere uygun etkin plastik öğeler yerleştirmekle olur. Günümüze kadar konu ile ilgili oluşmuş ve gelişmiş bir sanat dünyası bulunuyorsa ve biz de onlara hayranlık beslemişsek, onların duygusal değerleri yalnız konuya bağlı olmalarından değildir. Konu sanat duygusunu ve anlamını zayıf düşürüyor. Kendi saf duygusallığı özgür kalamıyor. Gövdenin ağırlığı daha yükseklere uçmaya engel oluyor. Ben bunu böyle gördüm ve öyle anladığım için bu yolda çabalamayı inançla sürdürdüm. Şimdi görülmekte olan duruma ermiş bulunuyorum. | ” |
— Abidin Elderoğlu (Ankara 1973) |
“ | Abidin Elderoğlu yaşlı bir Türk ressamı. Ancak birçok deneyimi aşmış, sihirli bir güce sahip olan Elderoğlu, kendisine özgü bir resim yaratmıştır. Tuval üzerine anlamlı uzun çizgiler çiziyor. Doğuştan esinle dolu Doğu’nun dekoratif ve ağırbaşlı efsanevi yazısına bilinçli bir ışın vermiş. Denilebilir ki, böylece yepyeni bir esin kaynağı ortaya koymuş; yadsınamaz bir beceriklilikle Doğu’yu Batı’yla kaynaştırmıştır. | „ |
Kaynak : https://tr.wikipedia.org/wiki/Abidin_Eldero%C4%9Flu